Världsutställningen i Osaka 2025
I Japan märks det att ett stort evenemang står för dörren. Överallt man går ser man information om den kommande Världsutställningen i Osaka som denna gång ska äga rum på en konstgjord ö som fått namnet Drömmarnas ö. Temat är ”Designa ett framtida samhälle för våra liv” och det går inte att ta miste på att ordet hållbarhet går som en röd tråd genom hela världsutställningen. I maj och oktober har vi resor där vi besöker Världsutställningen.
Sou Fujimotos enorma träkonstruktion håller på att ta form.
Sou Fujimoto, en av mina personliga favoritarkitekter i Japan, har fått uppdraget att sätta upp huvudbyggnaden och det är verkligen en enorm byggnad som håller på att ta form. Han vill både sända en hälsning till traditionell japansk arkitektur och samtidigt tänka hållbart. Hela byggnaden blir i trä och sällan har man väl sett ett så stort bygge ta form i just trä. Omkretsen på byggnaden eller ringen som vi får kalla den är 2 kilometer och 700 diameter. Vackra träpelare stagar upp ringen i flera våningsplan där man kan ströva fritt som på en promenad och där delar av promenaden sträcker sig en bit ut över Inlandshavet.
Ringen som omger Världsutställningen är två km i omkrets och går delvis ut över Inlandshavet.
Innanför denna ring så placeras alla de olika paviljongerna och föga förvånande så är satsningen enorm. Flera av de stora japanska arkitekterna har fått i uppdrag att skapa olika paviljonger och även här är det framför allt trä och hållbarhet som fått sitta i förarsätet. Kengo Kuma som var arkitekten bakom OS-byggnaden i Tokyo ligger bakom både Qatars och Portugals paviljonger. Sanaa som är en av världens mest omhuldade arkitektpar har skapat paviljongen som kallas Livets resonans om hur vi ska leva i samklang med naturen och Shigeru Ban har ritat Blue Ocean Dome där vi får lära om att leva i samklang med havet. Shigeru Ban är även han en av de mest erkända japanska arkitekterna som också vunnit arkitekturens Nobelpris, Pritzkerpriset. Precis som många av de japanska arkitekterna blandar han lekfullhet med allvar och det är inte ett dugg konstigt att han både står bakom nya roliga Tokyo Toilet Project och samtidigt är världens stora katastrofarkitekt där han bistått med snabba och bra lösningar till byggen framför allt i kartong efter jordbävningar i Japan, Nya Zeeland, Indien och Turkiet med flera.
Yuko Nagahama och Kvinnornas paviljong
Japan må vara det land som har flest världskända arkitekter, men det har också varit väldigt ensidigt en manlig skara som blivit dessa starchitects som de numer kallas. På senare år har Yuko Nagayama som enda kvinnliga arkitekt trängt sig in bland alla dessa stjärnarkitekter. Hon ritade Japans oerhört poetiska paviljong på Världsutställningen i Dubai 2021 och 2023 kom den första skyskrapan i Japan ritad av en kvinnlig arkitekt, den häftiga Kabukicho Tower i Tokyo. Yuko Nagayama visar upp sin poetiska sida igen när hon står representerad här med Kvinnornas paviljong.
Kinas paviljong
Norman Foster är arkitekten bakom Saudiarabien som också är en av de paviljonger som det pratas mest om tillsammans med bland annat Kina och Bahrain. Självfallet räknar vi med att den japanska paviljongen också blir något exceptionellt och roligt nog pratas det även mycket om den nordiska paviljongen som denna gång representerar alla de nordiska länderna. Den nordiska paviljongen vill precis som Expot i stort visa upp hur vi jobbar för att nå FN:s 17 mål för hållbar utveckling. Den nordiska paviljongen blir en 17 meter hög timmerbyggnad som utöver utställningsytorna även har en takbar med restaurant och en nordisk trädgård.
Den nordiska paviljongen
Här kommer också finnas tematiska paviljonger inriktade på robotutveckling, andra på AI och ytterligare andra på anime och manga. I en av paviljongerna står regissören Naomi Kawase som värd. Hon gjorde den underbara filmen Under körsbärsträden för några år sedan. Osaka stod värd för Expo 1970 och blev då som en symbol för Japans snabba tillväxt. Nu 2025 står hoppet till att Världsutställningen ska kunna bidra till att Japans stagnerade ekonomi kan ta fart igen.
Vi kan räkna med att Världsutställningen visar oss framtidsvisioner.
Samhället 3.0 är en japansk nationell strategi för att utveckla ett människobaserat samhälle som vinner ekonomiskt på att kombinera cyberteknik av internet, AI, robotar och bioteknologi. Som alltid är ordet innovation och blicken framåt närvarande. Det var på tidigare världsutställningar som världen för första gången mötte telefonen, hissen och elbilen för att bara nämna några av de innovationer som först presenterats på Världsutställningen.
Vi kommer att söka slottider till ett bra urval av paviljonger, liksom att vi ansöker om plats att få vara med på den spektakulära föreställningen ”Vatten och Luft” som äger rum varje dag vid solnedgång med en show med vatten, luft, eld, bilder och musik.
Keisuke Yamaguchis Walking Arch på ön Ogijima, konsttriennalen i Inlandshavet.
Shigeru Bans omvända Fuji ser vi vid Mt Fujis fot.
Det är med spänning jag själv ser fram emot 2025 års expo som kommer att äga rum från 13 april till 13 oktober 2025. Vi kommer att ha två olika resor till Världsutställningen. I maj går resan Världsutställningen och konst i Japan med två avgångar där vi även besöker den stora konsttriennalen som äger rum i Inlandshavet. I oktober har vi två avgångar av resan Konst och arkitektur med Världsutställningen i Osaka där vi utöver expot åker upp i Japanska alperna och lägger större tonvikt på arkitekturen. På bägge resorna är vi på Världsutställningen i två dagar. En av de nya toaletterna i projektet Tokyo Toilet där 16 arkitekter fått rita häftiga toaletter i Tokyo.
Text: Jörgen Fredriksson